Day 2 : Padang - Bukit Tinggi

Hari ke 2 di Bukit Tinggi.. di mulai dengan sarapan pagi di hotel.. kebanyakkan review yang aku buat sebelum nih mmg tepat sekali yang mana setiap hari sajian utama dia adalah Nasi Goreng.. eemm mujur lah nasi dia berderai mcm nasi kita.. kalau macam kat bandung tu alamatnya loya tekak ler.. hehehhe...



Selesai sarapan pagi.. perjalanan dimulakan dengan menuju ke perusahaan Hajah Rosmah.. Baru aje keluar dari kawasan hotel kebetulan ada perarakan sambutan Majlis Khatam Al-Quran.. Kanak-kanak yang akan Khatam Quran akan diarak dalam beberapa km dengan pakaian ala-ala pengantin.. beserta dengan alunan muzik dan nyanyian.. seronok tengok diaorang diraikan...





Sesampai aja di rumah Hajah Rosmah, kami diberi penerangan oleh anak Hjh Rosmah bagaimana sulaman dibuat... dan kebetulan pelajar kursus sulaman ada disitu.. jadi dapatlah kami tengok bagaimana sulaman goyang itu dibuat.. dan ternyata kena beri tumpuan sepenuhnya untuk mendapatkan hasil yang baik...






Kat situ ada gak memborong sehelai dua tudung... jadilah buat kenangan.. sebabnya itu yang murah.. yang lain tu mahal.. hehehe...







Kemudian kami di bawa ke Perusahan Kopi... di sini ada pelbagai jenis kopi yang diusahakan sama ada dari Pinang atau biji kopi sendiri.. kami mencuba juga minuman kopi yang dikacau bersama dengan kulit kayu manis.. sedap jugak...






Aktiviti memborong kerepek juga tidak ketinggalan...



Di tempat ini juga ada disediakan pelamin Minangkabau.. kami pun posing mautlah kat situ... kalau nak try baju pengantin Minangkabau pun boleh...




Kemudian kami menuju ke kawasan Batu Sangkar di mana terdapat sebuah Istana Besar Pagaruyung.. on the way ke sana Aldi tunjuk kami goyang inul di Bukit Tinggi.. rupa-rupanya pokok kelapa yang unik sekali...


Sampai di Istana Besar Pagaruyung kami pun bergambo sakan.. ternyata ukurin yang ada di istana ini amat mengagumkan.. terpikir gak mcm manalah diaorg boleh buat ukiran sebegini rupa untuk istana yang besar.. ish ish ish...





Balik aja dari Batu Sangkar kami menuju ke sebuah restoren yang disebut-sebut dalam blogger iaitu Pondok Flora... masakan tetap Padang tapi suasana dia di atas kolam.. jadinya sambil makan boleh tengok ikan dalam kolam tu.. agak-agak tak nak campak aja dalam kolam ikan boleh makan.. hehehhee





Lepas selesai makan dan solat, kami terus menuju ke Pasar Atas.. rasanya tak sabar-sabar dah Cik Kiah nih sume nak perabiskan duit memasing... Aldi bagi tempoh sehingga jam 6 petang untuk bershopping...





Bila dah letih bershopping.. kitaorang menuju ke Pizza Hut... teringin nak rasa pizza di Bukit Tinggi.. eeemm ternyata pizza hut di Bandung lagi mantap.. tak sabarnya nak ke Bandung bulan Okt nih.. hehehhee



Selesai makan.. call Aldi dan tunggu ditempat yang dijanjikan... then di bawa ke satu gudang yang jual kain borong... em memborong lagi gamaknya... nak kata murah pun tak jugak... hehehe...Habis borong balik bilik dan berehat....





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...