Ceritera Malam Sebelum Raya

Assalamualaikum...

Pejam celik pejam celik dah masuk Raya ke 9... kejap aje masa berlalu kan... walaupun dah naik keje tapi mood bercuti masih tetap ade.. kan best kalau dapat coti lagi.. hehehhe... cuti hampir 9 hari tapi rasa mcm kejap aje.. hehehe ape punya orang la nih...

Raya kali ni kami sekeluarga sambut di Putrajaya.. konon giliran belah suami.. tapi memasing dirumah sendiri cuma berkumpul di pagi raya aje... itu pun berkumpul dirumah adik ipar aku memandangkan tahun ni merupakan tahun pertama dia beraya di rumah sendiri...

So aku pun ajak la sekali mak abah dan adik bujang aku Raya bersama di Putrajaya... kebetulan Adik lelaki aku pun tak dapat balik Melaka sebab bukan turn wife dia coti raya so ramai org di rumah mak aku... mujurlah abah aku setuju nak beraya dirumah aku.. ini kira pecah tradisi mak abah beraya dirumah anaknya.. hehehhehe...

Mak aku sampai 2 hari sebelum raya.. siap bawak daun ketupat, dapur tunku dan periuk untuk rebus ketupat.. orang keliling sume dah balik kg tinggal rumah kami dan jiran sebelah aje yg meriah.. hehehe... Sehari sebelum memasak kenela mengayam daun ketupat.. tak banyak pun dalam 60 biji aje untuk makan sendiri dan untuk di bekalkan kepada yang ada...




Juadah yang kami sediakan macam biasala Rendang ayam cilipadi, kuah kacang, kuah lodeh, sambal udang, bargedil dan ketupat..

Rendang daging tok aku order aje dengan kawan husband... memang terbaik la.. tempahan boleh dibuat dengan Pn Saniah di 013-9806306


Yang menghairankan sekitar kol 4.00 petang pada hari ahad telah selesai memasak juadah hari raya kecuali kuah lodeh dan sambal udang.. lepas tu dah boleh rileks sakan.. kalau kat kg kol 11 malam pun masih tak abis lg masak... hehehhee...

Bila sume keje masak memasak dah beres apa lagi buat keje gile la.. tgh malam sekitar kol 12 pagi meronda kat Jalan TAR... laki aku yang beriya nak pegi sangat... katanya bukan selalu pun buat keje gile nih...orang memang tak usah cakap la mcm tak reti balik kg beraya.. dah macam pesta plak... nak membeli pun rasa sesak aje...







Memang org kata malam raya tu akan ade sesi melelong barang tp kalau dah padat begitu aduyaiiii nak pilih barang pun tak selesa... kol 3.00 pagi baru balik itupun dah rasa mual dengan kepadatan orang..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...