Bagaimana hendak mengetahui bahawa anda dalam mode Ketosis?

Ketosis? apa benda tu?


malas nak ulas dalam term terlalu bersifat sains bombastik, 'Ketosis' diibaratkan mode lemak sediaada dalam badan digunakan akibat ketiadaan karbohidrat & gula dalam badan. kesannya, penurunan badan yang signifikan akan berlaku, sekalipun anda kurang melakukan aktiviti senaman fizikal.



bagi mencapai mode ketosis, individu perlu menghadkan jumlah pengambilan karbohidrat kepada 20g sehari (fasa induksi atau induction). fasa ini boleh diteruskan (minima 2 minggu) sehingga individu tersebut mencapai berat ideal yang dikehendakinya. paling terbaik, rujuk BMI anda. Diet yang diamalkan ini dikenali sebagai 'Low Carb, High Protein' atau ada juga yang memanggilnya Diet Protien. bila menyebut Low Carb ini, umum akan pasti mengaitkan dengan Diet Atkins. ini diambil sempena nama pengasasnya Dr. Robert Atkins.



Disamping kejayaan beliau menghasilkan keberkesanan diet Atkins, beliau menghembuskan nafasnya secara penyakit jantung. tapi bukan, itu yang kita hendak cerita. out of topic. haha



Sebelum memulakan diet Atkins, anda haruslah komited dan sanggup tidak mengambil Karbohidrat (Carb) dalam tempoh mungkin sekitar 2 bulan? hahah ada beran? paling elok, mulakan pre-diet dengan menghindari nasi (carb) beberapa hari sebelum memasuki fasa induksi (makan minimum 20g carb/sehari). Bagi aku, semasa masa pre-induksi sahaja berat badan (seperti gambar di atas adalah 82kg atau 83kg) INGAT!! fasa induksi ini adalah selama 2 minggu paling kurang. Ini bagi memastikan badan anda memasuki mode 'Kerosis' iaitu pembakaran lemak dalam badan berlaku dan dibuang dari badan. Seperkara lagi, anda harus mengambil air masak dalam kuantiti yang banyak, iaitu 1 liter untuk setiap berat badan 25kg. Secara puratanya, anda perlu meminum 4 liter sehari hahaha.



setelah hampir 3 minggu mengamalkam diet aktins ini, berat badan dah statik ke 75kg. okeylah tuuu.... sebab semenjak masuk raya hari tu, berat badan terhenti pada 85kg. Puasa pun tak kurus-kurus. agaknya intake lagi lagi banyak kot hehehe. So, ringkasnya, aku dah turun sebanyak 10kg dalam tempoh tadi. Bravo!!! bravo!!!

Rujuk kepada kiraan BMI Culculator. Nampak 75kg ni adalah berat yang ideal. 👍




Okey, last sekali baru kita cerita bagaimana hendak mengetahui badan anda benar-benar dalam mode ketosis, iaitu pengambilan carbs yg benar2 minima dan lemak badan dibakar sebagai sumber tenaga? Anda perlulah membeli Alat ini:



Ia mengesan katone dalam badan melalui urine.



Ermmm.... agak high level katone level aku ni. Mmg high level ketosis aku ni...hahaha. seelok-eloknya adalah pada paras nombor dua dari kanan tu.

aku pun tak bercadang nak stay lama dalam mode katosis fasa Induction ni lebih lama. sebab? ada pendapat yang menyatakan Katone ni dalah toksik dan tidak boleh lama berada dalam badan. seperti kata Abang Kevin ler. oleh itu, buah pinggang perlu bekerja keras dengan memproses bahan buangan. agak tidak baik untul buah pinggang katanya.

Minggu depan, aku akan memasuki fasa 2 diet atkins, iaitu boleh meningkatkan pengambilan carbs dalam kuantiti 20-40gram sehari.

untuk maklumat lanjut megenai Diet atkins, bolehlah google web atau ke FB : Kelab Diet Atkins Malaysia.

Perhatian!!!

Ini adalah pemahaman aku sendiri hasil ujikaji selema beberapa minggu. Kesan & Reaksi mungkin berbeza mengikut individu. Sebaiknya, dapatkan nasihat pakar seperti doktor sebelum memulakan sesuatu diet atau ubat-ubatan. SekianG


- Posted using BlogPress from my iPhone 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...