Surabaya Day 4 : Icon Surabaya dan Last Day Jalan

Ok ni last entry pasal Surabaya...

Selepas breakfast, kami bergerak keluar menuju ke icon Surabaya... tujuan.. apa lagi bergambor la.. kalau datang Surabaya nih memang wajib bergambar kat sini..

Info : Surabaya

Ikan "Suro" (hiu) dan "Boyo" (buaya), dari dua nama itulah nama kota Surabaya berasal. Legenda ikan suro dan boyo yang bertarung di Kalimas Surabaya begitu melekat dan berarti bagi warga asli Surabaya. Tidak heran jika kemudian ikan suro dan boyo (buaya) dijadikan lambang kota Suroboyo, ya.. Surabaya. Seperti yang tampak di depan Kebun Binatang Surabaya, patung ikan suro (hiu) dan boyo (buaya) menjadi monumen bersejarah yang mencerminkan legenda tersebut. Patung ini pun menjadi salah satu Ikon Surabaya.

Disebelah icon Surabaya nih ada Kebun Binatang a.k.a ZOO.. tapi kitaorang tak masuk pun hehehe...

Selesai bergambar kami menuju ke Amanda kedai brownis beli ole-ole untuk di bawa pulang..

Then kami di bawa ke UFO iaitu Factory Outlet.. tak la menarik sangat pun FO kat sini.. biasa-biasa aje.. lagi best kat Bandung..

Selesai shopping kami menuju ke Museum House of Sampoerna.. tempat pembuatan rokok.. memang kagum tengok diaorang buat & pack secara manual.. pantas...dah macam robot plak aku tengok...

Sesi lawatan dah abis.. then menuju ke Jambatan Plaza Merah pula untuk shopping.. pada aku tak berapa nak menarik pun kalau nak dibandingkan dengan Pasar Baru Bandung atau Tanah Abang Jakarta.. aku cuma beli baju batik dan baju tidur batik jawa untuk mertua aku.. selebihnya lepak di Mc D sebab ain tido kepenatan...

Selesai semuanya bershopping kami pergi dinner kat D'cost Seafood.. dari kat Bandung lagi kami tak pernah try tempat nih.. ok gak makanan kat sini ala-ala makanan sunda... western pun ada.. tempatnya luas dan bersih.. harga pun leh tahan murah.. lain kali harus singgah tempat nih bila gi Bandung lagi....

Dah kenyang kami terus pulang ke bilik.. berkemas plak sebabnya esok pepagi dah nak berangat ke airport..

Selesai...

1. hi.
    I am blogwalking.
    If u want to be a glampreneur like me, do visit my blog http://nolyanna.blogspot.com/

2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...