#myFitnessPal : Pantau apa yang anda makan!


Lama tak update blog. agak bersarang juga dibuatnya. So, bagi memastikan blog ini kekal releven, posting ini perlu dibuat hahaha.

Hal kali ini adalah mengenai apps yang boleh track-down jumlah kalori makanan yang diambil oleh kita. Jangan risau, ianya sememangnya FREE. Ia diberima nama MyFitnessPal. Boleh didapati dalam versi Appstore dan GooglePlay. Cuma, kat kedai Pak Mat je takde jual. hahaha

Seperti yang boleh diagak, apps ini kerjanya adalah untuk monitor jumlah pengambilan intake makanan kita berpandukan maklumat yang ada di dalam database mereka. Jangan risau, maklumaat makanan traditional kitaa juga ada turut disediakan seperti kuih-muih dan segala macam makanan Melayu. (Mostlylah). Dan kalau tak ada, anda juga boleh key-in secara manual. Ini bagi meningkatkan kefahaman kita mengenai apa yang kita makan sebenarnya.


Dipenghujungnya, kita mampu menganalisa ;
(a) kandungan nutrisi apa yang dibaham kita,
(b) Kawala jumlah kalori makanan berpandukan berat badan yang ideal
(c) memotivasikan diri dalam kawalan pemakanan


Walaupun apps ini hanya memantau kandungan pemakanan dan bukan jumlah kalori yang dibakar, rasanya ia memadai kerana kebanyakkan dari kita gagal untuk mengetahui keperluan pangambilan kalori yang sebenarnya diperlukan badan. Untuk ini, apps ini adalah sebagai tukang pemberitahu akan apa yang kita belasah dari pagi sampai malam. Cincai kira...bookeeping aaaa.

P/S.... Next post aku hapdate pasal tracker yang boleh kira jumlah kalori yang kita bakar melalui aktiviti fizikal termasuk berjalan. tungguuuuu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...